Chemické centrum Mělník

Příští setkání proběhne 15. 1. 2026 v 16 h 

Téma: Burza nápadů - vychytávky do hodin chemie. Vzájemně se inspirujme!

Děkujeme že v tom jedete s námi a šíříte krásu přírodních věd mezi své žáky.
Těšit se budou  Mirka s Editou!

Šiřte podvědomí o nás i mezi další učitele.


Na setkání je třeba se přihlásit e-mailem vedoucím centra 

petraskovae@zsjungsady.cz

belochovam@zsjungsady.cz



Epoxidová pryskyřice

Na dnešní předvánoční setkání jsme se těšili. Seznámili jsme se s technologií práce s epoxidovou pryskyřicí a vyzkoušeli jsme z ní vyrobit nejen pomůcky do chemie a fyziky, ale podařily se i úžasné šperky.

Téměř každý učitel se žáky v osmé třídě krystalizuje pentahydrát síranu měďnatého. Vzniknou krásné modré krystaly, které když se zalijí do pryskyřice, tak si je mohou žáci odnést jako pěkné těžítko připomínající jim právě tuto metodu dělení směsí. Zkuste to! Odměnou bude nadšení v očích vašich žáků!

Podobné využití může mít pryskyřice i ve fyzice a přírodopisu. Dokonce na 1. stupni mohou žáci do pryskyřice zalít žaludy, bukvice, kaštany...

Zdravá potravina

Na setkání jsme účastníky seznámili s aktivitou EIT Food (evrop-ská iniciativa pro inovace v oblasti potravin) v oblasti vzdělávání. V současnosti vyvíjí použitelné výukové materiály pro učitele, které se věnují tématům potravinové gramotnosti a kariérních možností v oblasti zemědělství a potravinářství. Jejich mise je podporovat učitele v tom, aby vzdělávali, zapojovali a inspirovali mladé lidi k tomu, aby přemýšleli o potravinách a zvažovali ka-rieru v zemědělství a potravinářství.​

Na stránkách Pro pedagogy | FoodEducators  jsou pro učitele připraveny plány lekcí s pracovními listy, videi a experimenty, též doprovodné zdroje (online nástroje, videa, pomůcky, podpůrné materiály).

My jsme si vyzkoušeli lekci Porozumět etiketám na potravinách a Senzorické hodnocení potravin. 

Učitelé si také vyzkoušeli jemnost svého čichu a to pomocí speciálních čichacích fix.

Fyzikální a chemický děj

Tématem setkání byl chemický a fyzikální děj. Jak vysvětlit žákům tyto dva pojmy, když je možné, že někdy probíhají současně? Účastníci si vyzkoušeli navrhované pokusy pro laboratorní práci, které mají pomoci žákům lépe pochopit rozdíl mezi těmito jevy. Dále jsme proměřili průběh teploty u těchto dějů.