Chemické centrum Letohrad

Příští setkání: 10. 12. 2025

od 15.30

Na setkání je třeba se předem přihlásit.

Ze setkání ve školním roce 2025/2026

3. setkání, listopad: Pracujeme s pryskyřicí

Dnešní setkání bylo tak trochu hravé a odpočinkové. Na letní škole v Mostě mne velmi oslovilo široké využití pryskyřice při výrobě pomůcek do výuky. Po vzájemné dohodě s učiteli z Centra jsem ho zařadila na naše listopadové setkání. 
Účastníci si přivezli drobné předměty z oboru chemie, biologie i fyziky. společně jsme si pak vysvětlili jak postupovat při přípravě směsi, prvního podkladu, vhodných nádobek a vlastním zalévání předmětů. Často to byl styl pokus - omyl. Například chroustíci, žalud a podobné drobné věci stále "vyplouvaly" na povrch. Hravá nálada byla podpořena i faktem, že výsledky své práce (vzhledem k době tvrdnutí směsi)  uvidí učitelé až na dalším setkání.
Ve zbývajícím čase jsme se seznámili s provedením jednoduchého pokusu na důkaz přítomnosti kyselinotvorného oxidu - CO2 - s pomocí Yamado indikátoru. 
Tak opět za měsíc....

2. setkání, říjen: Cyklus vápence

V příjemném podzimním odpoledni jsme se sešli nad kousky vápence. Ten patří k základním chemickým sloučeninám nejen ve stavebním průmyslu. Společně jsme si ověřili jeho přeměnu na CaO a posléze na Ca(OH)2. Prozkoumali jsme poměry pro tuhnutí a kvalitu vápenné malty a následnou zpětnou přeměnu vápenné sloučeniny na uhličitan. 

A když už jsme byli ponořeni v reakcích s-prvků, ukázali jsme si i jak kdo postupuje při provádění plamenových zkoušek. Diskuse se přenesla i ke kávě a jablečnému závinu. 

1. setkání, září: Badatelské učení

Tak jsme zahájili nový školní rok a s ním další cyklus setkávání v Chemických centrech. Do Letohradu zavítali hned dva noví zájemci, tak snad jsme je neodradili :-). 

Prvním z témat zářijového setkání byla chemická vazba, konkrétně její rozlišení na základě rozpustnosti dané látky ve vybraném rozpouštědle. Princip známý, ale my se zaměřili na práci formou badatelského přístupu. Tedy pracovat s dětmi tak, aby na vysvětlení pozorovaných jevů postupně přišly samy. 

Druhým tématem byl pokus z oblasti biochemie - porovnání obsahu lepku v různých typech mouky a následné ověření jeho fyzikálních charakteristik podle návodu.

V závěru setkání byly u kávy a koláčků slavnostně předány certifikáty za účast v loňském školním roce. 


Ze setkání ve školním roce 2024/2025

Na výletě za kyanotypií v Rychnově nad Kněžnou

Je tu červen a s ním poslední chemické setkání v tomto školním roce. Přijali jsme pozvání jednoho z účastníků a 11. 6. se sjeli do Rychnova nad Kněžnou. Tamní gymnázium nás přivítalo slunečným dnem a laboratoří, kde již bylo vše připraveno na projekt kyanotypie. Mnozí z nás už o této metodě dříve slyšeli, někteří si ji i vyzkoušeli, ale postupy byly různé a leckdy dost složité. proto jsme byli velmi zvědaví na osvědčený postup kolegy Tomáše. 

Nejprve nás seznámil s postupem, ukázal prostory vyhrazené pro jednotlivé body postupu a pak už to bylo pouze na nás a na sluníčku. Všichni jsme se zabrali do práce a objevování tajů této aktivity. Čas utekl velmi rychle, každý si stihl vyrobit nejméně dva obrázky. O momenty překvapení nebyla nouze: někdy málo osvíceno, někdy se pohnulo krycí sklo a někteří zapomněli sušit :-) Výsledky stály za to a my na ně byli opravdu pyšní. 

A protože to bylo letošní poslední setkání, zakončili jsme ho v místní kavárně kávou a dortíkem. Tento podnik zaměstnává pouze handicapované - jejich nadšení při obsluze, nadhled nad vlastními chybami a smysl pro humor nás výrazně povzbudily do posledních školních dnů. Tak zase v září.....


Akční enzymy

Na tuto práci jsme se chystali již delší dobu. Je časově náročná vzhledem k počtu zkoumaných vzorků, proto se nám hodilo "dvojité" setkání v květnu. (V dubnu jsme se vzhledem k delší nemoci vedoucí centra bohužel nesešli.)

Zaměřili jsme se na činnost enzymů, konkrétně na katalázu, která pracuje nesmírně rychle a efektivně. Najdeme ji téměř ve všech živých buňkách a rozkládá peroxid vodíku. 

Nejprve jsme si připravili široké spektrum vzorků zeleniny a ovoce. Ke každému jsme přidali peroxid a sledovali, jak rychle se vytváří bublinky kyslíku. Každý vzorek byl podle intenzity obodován na škále 1 - 6. V závěru práce jsme vzorky seřadili podle dosaženého hodnocení, tj. podle obsahu katalázy. Umístění některých potravin bylo celkem překvapivé - např. košťálu z hlávkového salátu. 

Pro porovnání a jako kratší alternativu do školních laboratorních cvičení si účastníci vyzkoušeli ještě působení katalázy peroxidázy z křenu na metol (hydrochinon), které se projeví výraznými barevnými změnami a reakci lidské krve  a rozemletých jater s peroxidem vodíku. 

Rozcházeli jsme se spokojeni z vykonané práce a bohatší o mnoho nového. 





Oxidace a redukce v rovnováze. 

Vzhledem k mnoha jarním aktivitám na domovských školách účastníků setkání jsme se tentokrát sešli v laboratoři LSG již první středu v měsíci. Na programu bylo téma oxidace a redukce, především pak jak ho "viditelně" přiblížit žákům. Pracovali jsme na úkolu s názvem Sloučeniny železa, který je koncipován zčásti jako badatelská úloha. Někteří z nás se při vysvětlování probíhajících dějů docela zapotili. 

Ve druhé části jsme navázali úlohou, která objasňuje děje probíhající na základě Le Chatelierova principu. Tak zase v dubnu! 

A je to tady!

26.09.2022

Dlouho jsme se chystali .....a dnes 26. 9. 2022 to nastalo....

      Ze setkání ve školním roce 2023/2024


Chemické centrum Letohrad, Letohradské soukromé gymnázium o.p.s., Václavské náměstí 1, 561 51 Letohrad